Kuurainen metsä ja polku

Miten vähentää stressin vaikutuksia kiireisessä arjessa?

Kuten jo edellisessä kirjoituksessa kerroin, tämä syksy ei ole mennyt suunnitelmieni mukaan. Harvoinhan asiat täysin niin menevätkään eikä se olekaan hyvän arjen edellytys. Tarkoitan tällä sitä, että syksy on ollut raskaampi ja olen ollut paljon stressaantuneempi kuin mitä olin odottanut, vaikka käytössäni on ollut aikaisempaa enemmän työkaluja omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen.

Arki velvollisuuksineen höystettynä uusista asioista innostumiseen on hyvistä aikeista huolimatta puskenut päälle niin voimakkaasti, että on ollut vaikea löytää tilaa hengittämiselle ja hengähtämiselle. Erityisesti olen kaivannut rauhallisia hetkiä, pieniäkin, vailla kiireen ja pakon tuntua. Mahdollisuuksia valita, mitä tänään tai juuri tässä hetkessä teen.

Syyskuukausien aikana en ole osannut aina välttää stressiä, vaan olen huomannut sen vaikuttavan mieleeni ja kehooni. Olen ollut ärtyneempi, ahdistuneempi, unohtelevaisempi. Heti aamulla olen tuntenut päänahkani kiristyvän ja sykkeen nousevan, kun olen alkanut pohtia päivän aikana hoidettavia asioita. Olen joutunut etsimään migreeniin uusia hoitokeinoja. Olen jopa potenut hetkittäin unettomuutta, mikä on minulle hyvin poikkeuksellista. Yleensä nukun (ellen ole juonut kahvia liian myöhään) kun sänkyyn pääsen, siihen asti kunnes joku minut herättää – lapsi tai kello.

Pienet hengähdyshetket joogasalilla ovat tuonneet valoa mieleen ja kehoon tilaa hengitykselle, vaikka välillä onkin tuntunut lähes mahdottomalta ehtiä tai jaksaa lähteä joogamatolle. Syvenevä pimeys ja vähäinen luonnonvalo vaikuttavat jo muutenkin mieleen, ja saavat kaipaamaan muita vuoden aikoja enemmän enemmän lempeää ja rauhallista olemista. Juuri sitä, mille on ollut niin vaikeaa löytää riittävästi aikaa ja tilaa arjesta.

Päivän ja valoisan ajan piteneminen todennäköisesti tuovat lisää energiaa ja voimia kiireisten hetkien kohtaamisen. Ennen sitä on kuitenkin hyvä vielä koota ylös luottokeinot kiireen ja stressin hälventämiseen. Tässä omani, saa lainata!

1. Jooga

Jooga on  tärkein rentoutumis- ja rauhoittumiskeinoni. Se myös antaa oivalluksia omasta mielestä ja kehosta.  Joogaharjoitukseni vaihtelee tilanteen mukaan. Se voi olla lyhyt sarja aurinkotervehdyksiä, hetki lantiota ja rintarankaa avaavaa venyttelyä tai harjoitus joogasalilla. Omat suosikkini ovat astangajooga, josta aikuisiän joogamatkani alkoi ja johon olen palannut aina uudestaan, sekä rentouttava ja suloinen yin-jooga.

Astangajoogan kautta olen kokenut saavani eniten sekä kehon että mielen hyvinvointia ja se on myös hyvän opettajan saattelemana ollut hedelmällinen tie oivalluksiin omasta itsestä. Toista pitkäaikaista suosikkiani yin-joogaa kaipaan erityisesti silloin, kun arki on liian hektistä ja keho ja mieli pyytävät pysäyttämään stressikoneiston. Nämä kaksi joogan lajia täydentävät hyvin toisinaan ja tukevat yhdessä kehon ja mielen hyvinvointia.

2. Ulkoilu luonnossa

Ulkoilu luonnossa on syy, miksi tämän bloginkin perustinkin. Perustavaa laatua oleva tekijä meidän jokaisen hyvinvoinnille. Luonnossa oleskelulla on tutkitustikin valtavasti vaikutuksia ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin, se esimerkiksi tasaa elimistön stressireaktioita muun muassa alentamalla verenpainetta ja stressihormonien määrää kehossa, parantaa mielialaa ja lisäämää  vastustuskykyä. Liikkuminen luonnossa yhdistää liikunnan ja luonnon hyvät vaikutukset.

Nainen makaa tunturissa

3. Päiväunet

Kenties aliarvostettu ja ei-niin-paljon otsikoissa oleva hyvinvoinnin lähde. Pienet päiväunet rauhoittavat ja piristävät katkaistessaan päivän tohinan.

4. Ystävän seura

Hetki ystävän kanssa tuo yleensä perspektiiviä omille, kenties ahtaasti samoja polkuja kulkeville ajatuksille.

5. Piikkimatto

Eräänä rauhattomana hetkenä muistin jälleen kaapissa olevan piikkimaton ja asetuin sille makaamaan. Muutaman minuutin kärvistelyn jälkeen kehoon ja mieleen laskeutui rauha ja rentous. Innostuin piikkimatosta tällä kertaa niin paljon, että toivoin syntymäpäivälahjakseni takavuosien hittituotetta tehokkaampaa ruotsalaista piikkimattoa, tarkemmin sen COMBI-versiota.

Olen ehtinyt käyttää sitä muutaman kerran, ja ensimmäiset viisi minuuttia ovat edellyttäneet melkoista hengitysharjoitusta, että olen matolla pysynyt. Mutta sen jälkeen seuraa palkinto. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan,  mikäli et ole vielä piikkomattoihin tutustunut.

6. Lukeminen

Huomaan tänä syksynä melko usein tarttuneeni kirjaan. Jos tarkoituksena on rentoutua stressin keskellä, tarvitsen helposti mukaansa tempaavan tarinan, joka ei kuitenkaan saa olla liian jännittävä tai niin koukuttava, että ei maltakaan mennä nukkumaan. Suosikkini tänä syksynä on ollut – täytyy tunnustaa – Enni Mustosen kirjat. Lukuinnostus lähti liikkeelle siitä, kun löysin kirjastosta suositun Syrjästäkatsojan tarinoita -sarjan kirjan, jota en vielä ollut lukenut. Raskaat, monitahoiset tai pohdintaa edellyttävät kirjat eivät ainakaan minulla tähän tarkoitukseen sovi. Voin myös lukea jooga- tai mindfulness-aiheisia kirjoja pienen hetken tai luvun kerrallaan.

Mitä muuta tarvitaan?

Tästähän tuli pitkä lista ja olen iloisesti yllättänyt siitä, että näin montaa “työkalua”olen tänä syksynä aktiivisesti käyttänyt stressin ja kuormittuneisuuden hallintaan ja hillitsemiseen. Ja vielä jäi keinoja jäljellekin! Terveellinen ja paljon kasviksia sisältävää ruokavaliota ei oikein voi jättää mainitsematta. Olen jopa jäänyt koukkuun vihersmoothieen,  joka on virkistävä aloitus päivälle. Tähän samaan tietysti kuuluu hillitty ja hallittu sokerin nauttiminen,  mikä minulle on erityisen vaikeaa väsyneenä, varsinkin pimeänä aikana.

Näiden lisäksi on vielä mindfulness ja meditaatio, jota pienin askelin harjoittelen ja jolle toivon osaavani ottaa jatkossa isomman tilan elämässäni.

Mitkä ovat sinun luottokeinosi stressin ja kiireen hätistämiseen?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *